חנוכת "מיילס-ידע", אפריל 1967 . מעבדות "מיילס", לשעבר אחד הקונצרנים האמריקאים הגדולים בתחום התעשייה הכימית (כיום חטיבה ב"באייר") וחברת "ידע" הקימו במשותף חברה לייצור ושיווק כימיקלים למחקר בסמוך לקמפוס המכון ברחובות. המנהל הכללי של המכון באותן השנים, פרופ' עמוס דה-שליט, אמר באירוע החנוכה: "יש להעניק עדיפות ראשונה במעלה למחקר שימושי, בצד המחקר הבסיסי, ולעודד את המדענים המגלים נטייה לעסוק במחקר שניתן ליישמו לצרכי התעשייה"

60 שנה ל"ידע": שיא עולמי בהכנסות לחוקר

לאורך השנים הייתה זרוע מסחור הקניין הרוחני של מכון ויצמן למדע מעורבת ברישום של יותר מ-2,200 משפחות פטנטים וכ-15,000 פטנטים במדינות שונות

You are here

Share

צוות "ידע" 2020. רק בעשור החולף הוגשו יותר מ-900 בקשות לרישום פטנטים חדשים

"המחקר המדעי בישראל הפך מוצר ליצוא" – בישרה כותרת עיתון "הַבּקֶֹר" ב-10 בינואר 1960 מפי האלוף אליהו בן-בחור, המנהל הראשון של חברת "ידע" אשר הוקמה כמה חודשים לפני כן והייתה לחברת מסחור הידע הראשונה בישראל והשנייה בעולם. כיום, 60 שנה אחרי, מחזיקה "ידע" בשיא עולמי: ההכנסה הגבוהה ביותר לחוקר, בהשוואה לכל חברות היישום של טכנולוגיות אקדמיות ברחבי העולם, עם מכירות מוצרים המבוססים על קניין רוחני של מכון ויצמן למדע, בהיקף של 37 מיליארד דולר בשנה.

לאורך השנים הייתה "ידע" מעורבת ברישום של יותר מ-2,200 משפחות פטנטים וכ-15,000 פטנטים במדינות שונות, ורק בעשור החולף הגישה 900 בקשות לרישום פטנטים חדשים. עם גיליון הישגים מכובד זה, חגגה "ידע" בסוף 2019 מלאת 60 שנה להקמתה באירוע מיוחד באולם החדש על-שם מיכאל סלע בהשתתפות הנהלת המכון, מדעני המכון, עובדי "ידע" ושותפים עסקיים. מלבד סרטוני מחווה חגיגיים ומופע סטנד-אפ של רמי ורד, היה זה גם אירוע פרידה מסגן נשיא המכון ליישומים טכנולוגיים, פרופ' מרדכי (מודי) שבס.

תודה להנהלת המכון שמפקידה בידינו את הקניין הרוחני של המכון. כיום ברור לכולנו שמדובר באחד מהנכסים הכלכליים היקרים ביותר של המכון, אשר במובנים רבים מבטיח את היכולת שלו להמשיך ולעמוד בחזית המדע"

להלן קטעים מהדברים שנשא באירוע מנכ"ל חברת "ידע", גיל גרנות-מאיר: "...היום אנחנו חוגגים 60 שנות פעילות וזו הזדמנות מיוחדת לומר בראש ובראשונה תודה. תודה לכם המדענים על האמון שלכם ב'ידע' ובצוות שלה. תודה על שנים רבות של שיתוף פעולה. תהליך המסחור הוא מסע ארוך, סבוך ועתיר משברים וסיכונים – זה לא מובן מאליו שאתם מסכימים להצטרף אלינו למסע הזה ולסמוך עלינו שנוביל אותו בתבונה. תודה להנהלת המכון שמפקידה בידינו את הקניין הרוחני של המכון. כיום ברור לכולנו שמדובר באחד מהנכסים הכלכליים היקרים ביותר של המכון, אשר במובנים רבים מבטיח את היכולת שלו להמשיך ולעמוד בחזית המדע. איזה חזון היה למייסדיה של 'ידע' כשבחרו לפני 60 שנה להקים חברת יישום בליבו של מכון מחקר העוסק במדע בסיסי!

"אני רוצה גם להודות לפרופ' מיכאל סלע שמכבד אותנו כאן בנוכחותו, ואשר האכסניה המדהימה שאנו מצויים בה נושאת את שמו. פרופ' סלע, נשיא המכון לשעבר, הוא אחד מהאבות המייסדים של 'ידע', הוא הוביל להמצאתן של ארבע תרופות, וכיום הוא יו"ר 'ידע טראסט' – בעלת המניות של 'ידע'. מיכאל הוא דוגמה למדען מעורב שתמיד ניכר עליו עד כמה אכפת לו ועד כמה חשובה לו הצלחתה של 'ידע'. תודה מיכאל".

בסוף דבריו שב והודה גרנות-מאיר לפרופ' שבס, בשמו ובשם חברת "ידע" וכל עובדיה, על הנהגתו ב-13 השנים האחרונות ואיחל הצלחה רבה לפרופ' אירית שגיא, סגן הנשיא הנכנסת ליישומים טכנולוגיים.

Share