אחרי מות - פרופ' עמנואל מזור

דו"ח
06.12.2020

Share

פרופ' עמנואל מזור מהמחלקה למדעי כדור-הארץ וכוכבי-הלכת במכון ויצמן למדע, הלך באחרונה לעולמו. פרופ' אלדו שמש אומר לזכרו:

עמנואל היה מדען, איש חינוך ואיש ציבור. תרומותיו המחקריות, החינוכיות והציבוריות הניבו מפעלים לאומיים מפוארים לשימור הטבע והסביבה בישראל ולקירוב הציבור והנוער להכרה בערכי נוף, שימורם ופיתוחם. חותמו הוטבע במחקרים בעלי אופי חלוצי שזכו להכרה בין-לאומית ובפריצה מתוך מגדל השן האקדמי לפעילות לטובת הכלל.

הוא החל את דרכו כמדען בגיל 18 במחלקה לגיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים והצטרף ב-1953 כסטודנט לסקר הגיאולוגי הראשון במכתש רמון. עבודת הדוקטורט שלו הוקדשה ל"מדידות רדיו-גיאולוגיות בישראל" ובמסגרת מחקרו הבתר-דוקטוריאלי במכון הטכנולוגי של קליפורניה היה חלוץ בפיתוח ספקטרומטריית מסות של גזים אצילים. הישגיו המחקריים עומדים בשורה הראשונה של מחקרי כדור-הארץ, וגולת הכותרת שלהם היא נפיצות הגזים האצילים המומסים בגופי המים והשימוש בריכוזים אלה כמדד לשחזור טמפרטורות של פני השטח בתקופות גיאולוגיות שונות. רעיון מהפכני זה גובש עוד בשנות השבעים וזכה בשנות האלפיים לפריחה מחודשת ולהכרה בחשיבותו העצומה ככלי במחקרי האקלים הקדום.

עמנואל יזם את לימודי הגיאולוגיה בבתי-הספר היסודיים והתיכוניים ובאוניברסיטה הפתוחה. גולת הכותרת של פעילותו החינוכית היא הקמת שמורת מכתש רמון והכרזתה כפארק גיאולוגי לאומי. הוא תרם רבות גם בתחום התכנון הסביבתי בישראל, והיה מעורב פעיל ביותר להכללת ארץ המכתשים ברשימת אתרי המורשת של אונסק"ו. ההכרה הרשמית בפועלו באה עם הענקת פרס מפעל חיים מטעם המשרד להגנת הסביבה וכן הענקת "אות המגשים" מטעם נשיא המדינה ופרס קרן פורד לפעילות סביבתית.

יהי זכרו ברוך.

Share